Jak stworzyć dobry plan marketingowy?

Plan marketingowy to podstawa dobrze działającego biznesu bez względu na to, czy polega na świadczeniu usług, czy sprzedaży danych produktów. Dobry plan marketingowy powinien być szczegółowy i zawierać informacje związane bezpośrednio z prowadzoną działalnością gospodarczą. Właśnie z tego powodu nie zaleca się używania przykładowych, gotowych planów marketingowych. Jak samemu zrobić plan marketingowy?
Co to jest plan marketingowy? Co powinien zawierać?
Strategiczny plan marketingowy wprowadzi do firmy zorganizowanie i porządek. Dzięki niemu będzie możliwe wyznaczenie realnych celów, a więc takich, które z jednej strony będą możliwe do osiągnięcia, a z drugiej zaś będą mierzalne.
Dobry plan marketingowy w dużej mierze stanowi uporządkowany zbiór decyzji, dotyczących różnych scenariuszy, które mogą zaistnieć w trakcie wykonywania działalności. W związku z powyższym jeszcze przed zadaniem sobie pytania, jak napisać plan marketingowy, przedsiębiorcy powinni przeanalizować prowadzoną działalność pod różnym kątem. Przydatne może być zrobienie analizy SWOT i badania otoczenia środowiskowego typu PEST.
Zakres decyzji, na które powinien odpowiadać prawidłowo skonstruowany plan marketingowy, dotyczy pola rynkowego przedsiębiorstwa i jego dalszego rozwoju. Ważne są zarówno dane ilościowe, jak i jakościowe. Należy dokonać analizy strategii konkurencji i możliwych do wykorzystania narzędzi marketingowych. W skład tych ostatnich, w zależności od rodzaju prowadzonego biznesu, wchodzić będą narzędzia marketingu internetowego, jak i klasycznego.
Co można zyskać, tworząc plan marketingowy dla swojej firmy?
Firmy, które poświęciły czas na zrobienie planu marketingowego charakteryzują się zauważalnie większym poziomem zorganizowania. Ich działania reklamowe są po prostu skuteczniejsze. Rezultatem napisania planu marketingowego będzie między innymi możliwość rzetelnego rozpoznania sytuacji decyzyjnej i najważniejszych celów marketingowych, gruntowna perspektywa analizy i poznania klientów oraz ich potrzeb. Co więcej, ważną korzyścią będzie także dokładne określenie środków finansowych, które będą konieczne do finansowania działań o charakterze marketingowym.
Gotowy plan marketingowy – dlaczego to tak nie działa?
Wyszukiwania fraz pokroju „plan marketingowy przykład” nie tracą na popularności. Chociaż w internecie można znaleźć nie jeden gotowy plan marketingowy, a także wiele przykładów planów marketingowych, to mimo wszystko nie warto korzystać z takich rozwiązań. Dlaczego?
Po pierwsze, to, co jest dostępne dla wszystkich w internecie, rzadko kiedy ma większą wartość – przynajmniej w zakresie „gotowych planów marketingowych”. Każdy przedsiębiorca pragnie dla swojej firmy jak najlepiej. Ma ona osiągać jak największe dochody. Trudno oczekiwać skuteczności po gotowym opisie działań marketingowych, które możliwe, że był tworzony dla zupełnie innego rodzaju działalności. Każda firma się różni podobnie, jak jej możliwości w zakresie działań marketingowych.
Jak napisać plan marketingowy? Najważniejsze elementy
Wbrew pozorom napisanie planu marketingowego nie jest trudne, ale wymaga czasu i podstawowej wiedzy. Po wszechstronnej analizie przedsiębiorstwa należy rozpisać ogólny plan strategiczny firmy. Będzie on pewnego rodzaju „wierzchołkiem góry lodowej”. Aby go osiągnąć, będzie trzeba zrealizować wszystko to, co znajduje się pod nim.
Do kolejnych elementów dobrego planu marketingowego z pewnością należy przedstawienie celów rynkowych firmy i sposobów ich realizacji. Następnym krokiem jest stworzenie zestawu narzędzi do zarządzania i koordynowania działań marketingowych. Ważnym krokiem będzie sporządzenie środków i standardów komunikacji, jeżeli prowadzi się zaawansowane i wielkoobszarowe działania marketingowe.
Jak zrobić plan marketingowy – ujęcie czasowe
Zastanawiając się, jak napisać plan marketingowy, nie należy zapominać o odpowiednim podzieleniu horyzontu czasowego. Zgodnie z teorią plany marketingowe można podzielić na strategiczne (ponad 3 lata), taktyczne (zwykle ponad rok) i operacyjne (dotyczące bieżących kwestii, tygodniowe, maksymalnie kilkumiesięczne). Powyższe rozróżnienie nie oznacza, że nagle trzeba zrobić trzy odrębne plany. Gotowy plan marketingowy powinien wyszczególniać wszystkie powyższe okresy. Dzięki tak napisanej strategii marketingowej można liczyć na zwiększenie identyfikacji wizualnej firmy, zapobiegnięcie zagrożeń dla jej rozwoju, jak i implementację poszczególnych działań marketingowych w praktyce.